Evropská komise zavedla dočasná dovozní cla na čínské elektromobily, která se pohybují mezi 17,4 % a 37,6 % v závislosti na výrobci. Tato cla doplňují stávající desetiprocentní dovozní clo a byla vypočtena na základě odhadů státní podpory, kterou jednotlivé firmy obdržely. Cla byla stanovena pro tři čínské značky elektromobilů: SAIC, BYD a Geely. Prodej čínských elektromobilů v EU se za poslední tři roky výrazně zvýšil, což představuje výzvu pro evropské automobilky, které mají potíže konkurovat na čínském trhu.

Podle studie poradenské firmy AlixPartners mají čínské automobilky nákladovou výhodu ve výši 35 %, což jim umožňuje pružně snižovat ceny a vyrovnávat tak dopady cel v Evropě i jinde. Tato výhoda pramení z nižších mzdových nákladů a vyšší míry vertikální integrace, která zahrnuje celý proces od získávání surovin přes výrobu komponent až po finální montáž a prodej dalším výrobcům. Exportní možnosti dále podporuje rychlý růst přepravních kapacit, což vedlo čínské automobilky k zajištění vlastních přepravních prostředků.

Západní automobilky již nyní čelí obtížím při konkurenci na čínském trhu. Podle nejnovějších odhadů se prodej čínských značek za prvních pět měsíců letošního roku meziročně zvýšil o téměř 24 %, zatímco německé značky zaznamenaly pokles o téměř 4 % a francouzské dokonce o více než 51 %. V žebříčku deseti nejprodávanějších modelů se nacházejí pouze Tesla a Volkswagen.

Úvaha o vlivu na českou ekonomiku
Zavedení cel na čínské elektromobily může mít několik dopadů na českou ekonomiku:

  • Zvýšení cen elektromobilů: Cla pravděpodobně zvýší ceny čínských elektromobilů na českém trhu, což může snížit jejich konkurenceschopnost. To by mohlo vést k poklesu prodeje těchto vozidel v ČR.
  • Podpora domácí výroby: Vyšší ceny čínských elektromobilů by mohly podpořit prodej evropských značek, což by mohlo mít pozitivní dopad na české automobilky a jejich dodavatele.
  • Investice do infrastruktury: Snížení konkurence ze strany čínských výrobců by mohlo motivovat evropské automobilky k větším investicím do vývoje a výroby elektromobilů, což by mohlo vést k růstu pracovních míst a investic v ČR.
  • Omezení vývozu: Na druhou stranu, pokud by Čína zavedla odvetná opatření, mohlo by to negativně ovlivnit český export do Číny, což by mohlo mít dopad na české firmy, které do Číny vyvážejí své produkty.

V České republice se prodávají čínská auta stále více. Některé značky a modely, které jsou k dostání oficiální cestou, zahrnují:

MG:
MG ZS: Menší SUV s přeplňovaným litrovým tříválcem 1.0 TGI o výkonu 82 kW (111 k). Cena začíná od 414 940 Kč.
MG HS: Model vyšší třídy než MG ZS, poháněný čtyřválcem 1.5 T-GDI o výkonu 119 kW (162 k). Cena od 599 940 Kč.
MG EHS: Plug-in hybridní verze modelu HS s 10stupňovou automatickou převodovkou a systémovým výkonem 190 kW (258 k). Cena od 855 940 Kč.
MG4 Electric: Dynamicky střižený hatchback na elektřinu s dojezdem až 450 km. Cena od 779 960 Kč.
Dongfeng:
Glory 500: Kompaktní SUV s 1,5litrovým motorem o výkonu 115 koní. Cena od 509 990 Kč.
Glory 580: Sedmimístné SUV s turbodmychadlem přeplňovanou patnáctistovkou o výkonu 107 kW. Cena od 599 900 Kč.

Uživatelská diskuse

Napsat komentář

Přihlásit se zdarma

Registrujte se

Obnova hesla

Zadejte uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu, e-mailem obdržíte odkaz pro vytvoření nového hesla.